dinsdag 20 april 2010

Het verschil

Warempel een stukje gefietst! Gisteren, vandaag zou ik ook. Maar ja, het regent... Dat is nou vervelend. Wat ik me nu afvraag hè? Waarom hebben herenfietsen een stang en vrouwenfietsen niet? Om onderscheid te maken?

Het antwoord zal wel heel simpel zijn, ik snap het in ieder geval niet.

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Mannen hebben ook een stang, en vrouwen niet.


Gr Getwy

AlfanDeek zei

Het is net andersom, maar voor vrouwen was een stang in den beginne lastig om met een rok aan op en af te stappen.

Hermanus zei

Is een statussymbool. Hoe langer en dikker de stang.......

Ik rij het liefst op een damesfiets.

Laurent zei

Vanwege die rok, ja. De constructie met dwarsstang is echter steviger, vandaar dat dat de voorkeur heeft indien geen rok gedragen hoeft te worden.

sunseekers zei

Mannen zwaaien graag hun been over het zadel om op te stappen. Voor vrouwen is dat geen charmante optie

Smitsky zei

Aha, dus eigenlijk om de constructie stevig te maken werden het fietsen met stang, maar omdat vrouwen rokken dragen moesten die dus zonder stang. Onhandig, die stang.

Ik draag trouwens nooit rokken..

The world according to El zei

‘Het is toch véél makkelijker om op je fiets te stappen zonder die stang?’


Even bellen met Gazelle, een van de vooraanstaande fietsproducenten van Nederland. En daar hebben ze al snel een antwoord paraat: ‘constructie’. De stang zorgt voor extra stevigheid. De herenfiets mét stang is het oorspronkelijke ontwerp, leggen ze uit bij de fabrikant in Dieren. ‘Om de instap makkelijker te maken, is bedacht om die voor dames te verlagen. Vrouwen droegen vroeger immers een rok’, zegt een woordvoerder van een serviceafdeling. Nu maken ze nog steeds aparte heren- en damesfietsen. ‘Dan kun je kiezen tussen een stevigere of een comfortabelere fiets.’
Maar wanneer is het dan precies bedacht, en door wie? Bij Gazelle weten ze dat niet. Maar Gert Jan Moet, oprichter van het nationaal fietsenmuseum Velorama in Nijmegen weet het wel. ‘In de 19e eeuw waren er verschillende varianten van de fiets, van de Bi (met een enorm voorwiel) tot de 3-wieler. Sommigen hadden al een lage instap, zoals de 3-wieler.’ In 1885 presenteerde John Kemp Starley de safety, waarbij het achterwiel met een ketting wordt aangedreven en waarop de moderne fiets is gebaseerd. Maar die safety had een probleem: de instap was door de stang voor dames te hoog.
De rok was trouwens niet de boosdoener. ‘Vrouwen droegen indertijd vaak broekrokken, die bovenin erg dik waren. Geen echte rok, maar een soort pofbroek dus’, zegt Moet, van het fietsenmuseum. In 1886 kwam de doorbraak. De Brit Dan Albone ontwierp toen een safety-fiets met lage instap, speciaal voor vrouwen. Een jaar later liep de 1e damesfiets van de band van de Albones Ivel Cycle Works fabriek in Bigglesworth. Alle andere producenten volgden.

AlfanDeek zei

Wat je fiets betreft kun je een rok gaan dragen. Ben benieuwd of ik dat ga meemaken....